سهم سواری ها در تصادفات شهریور ماه

خبرگزاری مهر: رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا باهشدار درباره افزایش میزان تصادفات در شهریور هر سال، گفت: ۸۰ درصدتصادفات شهریور ۹۵ را رانندگان سواری و موتورسیکلت ها سبب شده اند.
 
سرهنگ نادر رحمانی اظهارداشت: سواری ها و موتورسیکلت ها در طول شهریور سال گذشته بیشترین نقش را در حوادث  برون شهری داشته اند بطوریکه سواری ها نزدیک به ۵٨ درصد حوادث معابر درون شهری را رقم زده اند.

وی افزود: همچنین طی شهریور سال ٩۵، موتورسیکلت ها در نزدیک به ٢٢ درصد کل تصادفات برون شهری نقش داشته اند.

به گفته سرهنگ رحمانی، در شهریور سال ٩۵، مسافربری های عمومی، با سهم نزدیک به یک درصد،کمترین نقش را در تصادفات برون شهری داشته اند.

جشنواره فیلم «سبز» از شنبه آغاز می شود

خبرگزاری مهر: ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «سبز» از روز شنبه ١٨ شهریور در سینما فلسطین و گالری موسسه فرهنگی صبا آغاز می‌شود.

ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «سبز» روز شنبه ۱۸ شهریور از ساعت ۱۵ در گالری موسسه فرهنگی صبا و بعد از آن ساعت ۱۶ در سینما فلسطین با نمایش فیلم‌های بخش مسابقه در ۲ سالن اصلی سینما فلسطین آغاز می‌شود.
 
جشنواره فیلم «سبز» از شنبه آغاز می شود

در اولین روز این جشنواره ساعت ۱۶ فیلم سینمایی «پیش از سیل» با بازی لئوناردو دی کاپریو در سالن شماره یک با حضور مهمانان، هنرمندان و مسئولان به نمایش در می‌آید.

ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «سبز»؛ رویداد فرهنگی حفظ محیط زیست به دبیری فرهاد توحیدی از ١٨ الی ٢۴ شهریور در سینما فلسطین، گالری موسسه فرهنگی، هنری صبا و همزمان در سراسر ایران برگزار می‌شود.

غرضی: این‌ مجلس، ضعیف است

روزنامه آرمان: احسان انصاری: مهندس سید محمد غرضی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۲ بود که با آقای روحانی رقابت کرد. وی در این انتخابات دولت خود را دولت ضد تورم می‌نامید و به همین دلیل یکی از کاندیدای پرسروصدای انتخابات به شمار می‌رفت.
 
غرضی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شد اما صلاحیت او مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت. در کارنامه سید محمد غرضی استانداری کردستان و خوزستان، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت در دولت آیت‌ا... مهدوی کنی و وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت دوم مهندس موسوی و دولت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به چشم می‌خورد.
 
به‌دلیل سابقه طولانی که از حضور در دولت‌های مختلف داشته، و برای بررسی تفاوت‌های شرایط دولت یازدهم و دولت دوازدهم با ایشان گفت‌وگو کردیم. غرضی معتقد است: «آقای روحانی باید در رویکرد خود نسبت به دولت یازدهم تغییر جدی به وجود بیاورد و از دور و تسلسل دولت‌ها برای حل مشکلات حیاتی مردم خارج شود.
 
در طول سالیان اخیر اغلب دولت‌ها مشکلات کشور را به دولت بعد از خود منتقل کرده‌اند و این وضعیت تاکنون ادامه داشته است. هیچ‌کدام از دولت‌ها مشکلات ساختاری و بنیادی کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار نداده و برای آن راه‌حل عمیق و علمی پیدا نکرده است.
 
به همین دلیل آقای روحانی باید شرایطی را به وجود بیاورد که مشکلات این دولت تا آنجا که امکانپذیر است به دولت آینده منتقل نشود». در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

آیا شرایط در دولت دوازدهم با دولت یازدهم تفاوت زیادی دارد؟
وضعیت آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 نسبت به سال92 متفاوت بود. آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 با آرای بیشتری نسبت به دوره گذشته به پیروزی رسید و به همین دلیل قدرت سیاسی بیشتری به دست آورده‌اند.
 
از سوی دیگر مجلس دهم نیز برخلاف مجلس نهم با سیاست‌های دولت آقای روحانی همراهی می‌کند که این مساله سبب بهبود شرایط آقای روحانی نسبت به گذشته شده است. برای مثال همکاری مجلس با دولت در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی آقای روحانی مشهود بود. در نتیجه فضا برای اجرای سیاست‌های آقای روحانی درچهار سال آینده نسبت به گذشته فراهم‌تر است.
 
در اغلب دولت‌های پس از انقلاب اسلامی نگاه وزرا به برنامه‌های رئیس‌جمهور بوده و وزرا بیشتر تلاش می‌کنند منویات رئیس‌جمهور را اجرا کنند. کمتر وزیری در طول تاریخ انقلاب وجود داشته که شخصا دارای عقبه اجتماعی باشد و بتواند به‌صورت مستقل برنامه‌های خود را اجرایی کند.
 
در دولت یازدهم آقای روحانی به‌دلیل فضای سیاسی که مخالفان علیه دولت به وجود آورده بودند و همچنین موضع‌گیری‌هایی که مجلس نهم نسبت به دولت داشت از قدرت مانور کافی برخوردار نبود. از سوی دیگر برخی از مدیران در رده‌های بالا، میانی و پایینی با سیاست‌های آقای روحانی همراهی نمی‌کردند و به همین دلیل تحقق برخی از مطالبات جدی مردم به تعویق افتاد و آقای روحانی نتوانست همه برنامه‌هایی که به مردم وعده داده بود را اجرا کند.
 
به‌نظر من وزرای دولت دوازدهم بیش از آنکه به منویات رئیس‌جمهور توجه کنند باید در زمینه‌های تخصصی خود به ریشه‌یابی مشکلات کشور بپردازند و نسبت به حل این مشکلات برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی انجام بدهند. به همین دلیل وزرا به جای اینکه نگاه کوتاه‌مدت و میان‌مدت به مسائل داشته باشند باید با آینده نگری به آینده نگاه کنند و برنامه‌ریزی بلندمدت انجام بدهند.
 
نکته دیگر اینکه آقای روحانی در دولت گذشته خود تلاش کردند تورم را کاهش بدهند به شکلی که در زندگی مردم تاثیر داشته باشد. با این همه، به جای اینکه تورم کاهش پیدا کند از حالت آشکار خارج شد و به‌صورت پنهانی درآمد و در زندگی مردم تاثیرگذار نبود. در زمینه اشتغال نیز باید عنوان کنم دولت موفق شده مشاغل جدیدی را به وجود بیاورد.
 
با این همه، این اقدامات باعث شده که برخی از مشاغل قدیمی از بین برود. به‌نظر می‌رسد تنها راهکار دولت برای ایجاد اشتغال پرداخت وام است. این در حالی است که پرداخت وام به‌صورت ریشه‌ای معضل اشتغال را در کشور حل نمی‌کند. از سوی دیگر دولت هنوز موفق نشده تولید پایدار را در کشور به وجود بیاورد و هنوز وضعیت تولید کشور با نقطه مطلوب فاصله دارد.
 
به‌نظر من اگر آقای روحانی قصد دارند در اقتصاد کشور تغییر و تحول به وجود بیاوردند باید چند اقدام مهم انجام بدهند. نخست اینکه باید هزینه سرمایه را در کشور به یک نقطه مطلوب برسانند و تلاش کنند هزینه سرمایه را به هزینه سرمایه در کشورهای پیشرفته دنیا نزدیک کنند.
 
اغلب کارشناسان به این نکته اذعان دارند که هزینه تولید در ایران گران است و در مقابل کیفیت کالاهای تولید شده نیز همواره مورد اعتراض مصرف‌کنندگان قرار داشته است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته هزینه سرمایه بسیار کم و در حدود یک‌درصد است. در مقابل نیز کیفیت کالاهای تولید شده قابل توجه و مورد قبول است.
 
در ایران هزینه سرمایه در حدود 15‌درصد است که برخی این رقم را 18‌درصد نیز عنوان می‌کنند. به همین دلیل آقای روحانی باید در چهار سال آینده طرحی نو در اقتصاد و سیاست ایران دراندازد و با تقویت تولید داخلی زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را فراهم کند.

به‌نظر شما مواضع آقای روحانی در قبل از انتخابات با مواضع ایشان در بعد از انتخابات متفاوت شده است؟
آقای روحانی در صورتی می‌تواند به وعده‌های خود به مردم عمل کند که کابینه‌ای که ایشان تشکیل داده کارآمدی و توانمندی خود را نشان دهد. در نتیجه مهم‌ترین دلیل موفقیت یا عدم موفقیت دولت دوازدهم «کارآمدی» است. به همین دلیل این مساله که کابینه ایشان محافظه‌کارانه عمل خواهد کرد یا اصلاح‌طلبانه، در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.
 
ممکن است یک دولت به‌صورت محافظه‌کارانه بسته شده باشد ولی از یک دولت اصلاح‌طلب کارآمدی بیشتری داشته باشد. این وضعیت حالت عکس نیز دارد و ممکن است نیروهای اصلاح‌طلب بتوانند کارآمدی بیشتری به دولت بدهند. آقای روحانی باید در رویکرد خود نسبت به دولت یازدهم تغییر جدی به وجود بیاورد و از دور تسلسل دولت‌ها برای حل مشکلات حیاتی مردم خارج شود.
 
ادامه مطلب ...

توسلی: هم اصلاحاتی ها و هم اصولگرایان ریزش داشته اند

روزنامه ابتکار: «بعد از پیروزی اصلاح طلبان در انتخایات مجلس ششم نظریه سیاسی اصلاح طلبی برخی از افراد، لایه های درون جریان اصلاح طلبی را دچار نوعی غرور سیاسی کرد. بدین معنی که افراد دچار نوعی تمامیت طلبی و نادیده گرفتن جریانات دیگر شدند و نتیجه آن دگرگونی رفتار آنها به رفتاری رادیکال بود که اتفاقات بسیاری را هم در مجلس ششم رقم زد و به قول معروف هزار دوست کم و یک دشمن زیاد.»
 
این را محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید. وی که معتقد است مالک و صاحب جریان اصلاح طلبی مردم هستند نه اشخاص و افراد و نکته مهم دیگر این است که جریان اصلاحات، جریانی اصیل است و روز به روز در حال تقویت و پیشرفت به جلو است؛ در گفت‌وگو با «ابتکار» به بررسی ظهور و بلوغ جنبش اصلاحات پرداخته که در ادامه می‌خوانید:
 
اخیرا آقای محمد توسلی در یکی از گفت‌وگوها با روزنامه ابتکار گفتند که جنبش اصلاح طلبی تحت تاثیر تفکرات نهضت آزادی شکل گرفت. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد گفتمان اصلاح طلبی نتیجه تغییر نگاه گروهی است که به این نتیجه رسیدند با تئوری‌های انقلابی نمی شود و نمی توان جامعه را اداره کرد. بعد از این نتیجه بود که این گروه تصمیم گرفتند روندها را در بستری اصلاح طلبانه پیش ببرند. با پذیرفتن این فرضیه و توجه به تاریخچه گفتمان اصلاحی نهضت آزادی، آیا انقلابیون از اندیشه نهضت تاثیر گرفتند؟
 
جریان های سیاسی در برهه‌های مختلف زمانی آثار و تبعات خود را به جا می‌گذارد و در طبیعت همه کنش و واکنش‌ها بر یکدیگر تاثیر دارند. تحولات سیاسی در یک صد سال اخیر و در کل تاریخ به شکل حلقه‌ای پیوسته به یکدیگر مربوط هستند.
 
اما آنچه که در صحبت‌های محمد توسلی هم ذکر شده در تاریخ 50 ساله اخیر یکی از جریان‌هایی که در حوزه تحولات اسلام و مسلمانی مورد اقبال جریان‌های روشن فکری سیاسی در دانشگاه‌ها قرار گرفت، جریان نهضت آزادی بود که بزرگانی همچون سحابی، بازرگان و مرحوم یزدی در آن نقش آفرینی می‌کردند.
 
اما آنچه که در حوزه تحول خواهی و در ادامه تحول‌سازی فراگیر تحت عنوان اصلاح طلبی نام برده می‌شود، ضمن این‌که نسبت هایی با این رویکردها در میان نخبگان دارد، اما رویکردهای آن بسیار فراگیرتراز جریانی است که به نام نهضت آزادی مطرح بود. بنابراین با وجود سنخیت‌های موجود میان نهضت آزادی و جریان اصلاح طلبی این جریان‌ها از دو ساحت سیاسی متفاوت برخوردار هستند و نمی‌توان بین آنها رابطه ابوت و بنوت به معنای پدری و فرزندی قائل شویم.
 
تاثیراتی که از آن نام بردید تحت عنوان اندک تفاهم هایی بین نهضت آزادی و جریان اصلاح طلبی شامل چه عواملی می‌شود؟
 
دیدگاه افرادی که در نهضت آزادی فعال بودند و رویکرد آنها در مبارزات پارلمان تاریستی مصلحانه و آرام بود در مقاطعی اوج فعالیت آنها به حساب می آمد، ناکارآمد واقع شد. به طوری که نتوانست رنج حامیان خود را کم کند، چراکه از دیدگاه آنها هیچگاه حکومت ستمگر پادشاهی فرو نمی‌ریخت و همچنان حکومت در موضع قدرت و جریان آزادی خواه در موضع مظلومیت به سر می‌بردند.
 
بنابراین با تحلیلی منطقی می‌توان گفت هر تحول سیاسی را باید با توجه به شرایط زمانی خود سنجید، در واقع طبق رویکردهای نهضت آزادی مشروعیت حکومت پادشاهی با پذیرفتن نقدهایی که برآن وارد بود، پذیرفته می‌شد. اما اگر این رویکرد نتیجه بخش بود شاهد تولد رژیمی دیگر نبودیم، ضمن اینکه نهضت آزادی از دو رویکرد تشکیل شده که یکی از آنها رویکرد پارلمان تاریستی و دیگری رویکرد منتقدانه نهضت آزادی است که می‌توان آن را به جریان اصلاحات ارتباط داد و از این جهت گفت آنها از یک جنس هستند.
 
از دیدگاه من رویکرد نهضت آزادی تا قبل از سال 57 پاسخ گوی نیازها و مطالبات ملت ایران نبود و درواقع تفاهم این دو جریان در این نقطه است که در جریان اصلاح طلبی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته اما به نقدهایی که بر آن وارد است اعتقاد دارد.
 
از دیدگاه شما به طور کلی جنبش اصلاح طلبی بر چه اساسی شکل گرفت؟
 
دولتمردان و کسانیکه در موضع قدرت هستند بعضا دچار غرور سیاسی می‌شوند و این امر باعث می‌شود نسبت به بعضی حوادث و مطالبات بی توجه باشند و طبیعتا در مقابل این بی توجهی‌ها، ناهنجاری‌هایی رخ می‌دهد که در پی آن نهادهای سیاسی ناظر واکنش نشان می‌دهند.
 
در واقع نمی‌توان مبنای شکل گیری ویژه ای برای جریان اصلاحات نام برد و در حالت کلی با شکل‌گیری حکومت‌ها افرادی که به عنوان نماینده مردم در موضع قدرت قرارمی‌گیرند نظریه واحد و محدودی از نظریات سیاسی را در بر می‌گیرند و کسانی که خارج از این محدوده هستند در موضع نقد قرار می‌گیرند. اصلاح طلبی هم در این بستر ظهور و بروز پیدا کرد.
 
با توجه به صحبت شما دقیقا چه زمانی اصلاح‌طلبی تبدیل به یک گفتمان شد؟
 
جریان اصلاحات به صورت مشخص بعد از جنگ فعالیت خود را با تشکیل دولت سازندگی آغاز کرد. به طوری که از یک دشمن خارجی فارغ شدیم و حکومت مردان به سمت شکل گیری نظام سیاسی بر اساس تامین رفاه مردم رفتند به عبارتی این جریان با همت
آیت الله هاشمی رفسنجانی معنا پیدا کرد.
  
ادامه مطلب ...

نعیمی دبیر جشنواره نوشتار سینمای ایران شد

خبرگزاری مهر: اصغر نعیمی به عنوان دبیر پنجمین جشنواره نوشتار سینمای ایران منصوب شد.

 پنجمین جشنواره نوشتار سینمای ایران با دبیری اصغر نعیمی روزنامه نگار، نویسنده، منتقد و کارگردان سینمای ایران برگزار می شود.
 
نعیمی دبیر جشنواره نوشتار سینمای ایران شد

این جشنواره که به جشن خبرنگاران و روزنامه نگاران سینمایی نیز معروف است با هدف تجلیل از گزارشگران، خبرنگاران، مترجمان، نویسندگان و منتقدان برتر سینمایی و شناخت استعدادهای نو و ارج نهادن به نقد و نوشتار علمی، منصف و شریف در بخش های ترجمه، مقاله، گزارش، مصاحبه، نقد و یادداشت سینمایی و تلویزیونی برگزار می شود.

اصغر نعیمی، روزنامه نگار، نویسنده، منتقد سینما و کارگردان از سال ۱۳۶۹ فعالیت پیوسته خود را با مطبوعات و رسانه ها آغاز کرد.

وی چندین دوره عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بوده و ساخت چند فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی از جمله دیر وقت، بی وفا، سایه های موازی، هایلایت و سریال عصر پاییزی نیز در کارنامه فعالیت های سینمایی وی به چشم می خورد.

نعیمی همچنین نویسنده چند فیلمنامه برای سینما و تلویزیون از جمله «زندگی خصوصی» و «مستانه» نیز هست.